דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משפחה מעל הכל? 

מאת    [ 13/11/2007 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 3613 פעמים ]

קצב החיים הדינאמי שסיגלנו לעצמנו בשנים האחרונות גובה מאתנו מחיר בכל הנוגע לחיי משפחה אל מול קריירה. השאלה היא מתי בדיוק נגמר יום העבודה ומתחילים חיי המשפחה? איך אנחנו שומרים על איזון?

במשך היום אנחנו נעים על הציר של זמינות אל מול אשמה / אחריות מול אשמה. רבים חשים חובה להיות זמינים תמיד לכולם - זמינים לארגון, זמינים לבוס, זמינים לילדים, לבן הזוג, ובין לבין זמינים לטובת שיפור עצמי (הליכה לחדר כושר, יציאה לבילוי ועוד). כיוון שמתוקף המציאות הזמן הוא אינו מקור בלתי נדלה, אנו אף פעם לא
מצליחים לספק את כולם. זאת בדיוק הנקודה שבה אנו מתחילים לחוש אשמה על פעולות שלא הצלחנו לבצע אם בבית ואם בעבודה.

כאשר אנו חשים אשמה אנו נכנסים לתהליך המתמקד בעבר - בדברים שלא עשינו, שלא הספקנו, שהחמצנו. זהו תהליך של ביקורת עצמית, התגוננות, תירוץ עצמי, תוקפנות כעס וייאוש עמוק. החוכמה היא לדעת לתעל את תחושת האשמה לתחושת אחריות. כאשר אנו חושבים במונחים של אחריות אנו מתמקדים בהווה ובעתיד במונחים של צמיחה ושל עשייה - מה אני יכול לעשות על מנת לשנות את המצב הקיים ולהשיג את מטרותיי?

מהן המטרות שלי בחיים?

כיצד נחלץ מתחושת ההחמצה וחוסר הזמינות?

1. כרות חוזה עצמי - קח אחריות על אורח החיים שלך וקבל החלטה אמיתית ליצור בו שינוי. זה נשמע אמנם ברור מאליו, אולם רובנו מעדיפים להדחיק את הבעיות הצידה. לא להתמודד וממשיכים לנוע על אוטומט בסדר היום הקיים.

2. התווה קווים מנחים - התמודד עם השאלות המהותיות ביותר על מנת שתוכל לצעוד בדרך הנכונה ולהשתחרר מהאשמה: מהם הערכים החשובים לך, מהו החזון האישי שלך, מהן המטרות שבאמת חשוב לך להגשים? מהם הצרכים שלך? האם זה לטוס לטיול ארוך או להיות איש משפחה / לגור בבית גדול עם גינה וכלב / להיות עצמאי?

3. הצב לעצמך יעדים להשגת המטרות שלך - חשוב מהי הדרך להשגת המטרות ותחום את המטרות והיעדים בזמן מוגדר. למשל, בתאריך X אסיים את הפרויקט בעבודה ואקח חצי יום חופש. כעת קבע תאריכים ליעדים, כך שאכן תוכל לסיים את הפרויקט בזמן.

עוגנים משפחתיים

4. נהל את הזמן שלך כראוי - הכנס את הזמן ליומן! כל דבר שאינו תחום בזמן מוגדר נתון לשינוי, לביטולים ולדחייה. לכן חשוב לציין כל פעילות הן בבית והן בעבודה על פי תאריך ושעה.

5. קבע לך עוגנים משפחתיים - שעות בהן אתה עושה לביתך. לדוגמה פעמיים בשבוע הליכה בפארק עם בן או בת הזוג או כל יום ג' ללכת למשחק כדורסל עם הבן. רובנו חייבים לעבוד שעות על גבי שעות ובמשרה מלאה על מנת לשרוד ולפרנס בכבוד. אנו חשים כי אין לנו זמן להקדיש למשחקים וטיולים אולם אין הכוונה לערוך שינוי כולל בלוח הזמנים, אלא להחליט על שעה בשבוע ביחד. אפילו דברים קטנים כגון שיחת טלפון יומית או ארוחה משותפת פעם בשבוע יחוללו שינוי משמעותי. את העוגנים יש להכניס ליומן כחלק מהמשימות היומיומיות.

6. האיזון מצוי בחוויה הפנימית - אמץ לך חשיבה במונחים חיוביים של צמיחה. אל תתייחס לגורמים בחייך כמטרד! הילד שמנדנד בטלפון כל היום הוא מישהו שאוהב אותך וחשוב לו לשמוע את קולך ולקבל מילות עידוד.

7. היפטר מתחושת האשמה - כל פעולה וכל דרך שבה תבחר ללכת, תמיד כרוכה בוויתור כלשהו. חשוב להתרכז ברווחים שאנו משיגים מכל פעולה ולא בצד של ההפסד.

לבקש עזרה זו לא בושה!

8. היעזר במבנים תומכים - לבקש עזרה זו לא בושה! חיינו מלאים בגורמים שיכולים לסייע לנו - עמיתים לעבודה, שכנים, משפחה, חברים. חשוב איך תוכל להשתמש בכל אחד מהם על מנת לפנות לעצמך מעט זמן - לבקש מחבר לעבודה לסייע בפרויקט, לבקש מחבר לשמור על הילדים בזמן שאתה תצא לבילוי עם בן / בת הזוג ועוד.

9. התייחס למשפחה כצוות - עבודת צוות מטרתה ליצור חלוקה נכונה על מנת לייעל תהליכי עבודה. ממש כמו במקום העבודה, כך גם במשפחה ניתן ליצור דיון בו כולם קשובים האחד לצרכי השני ולחלק את הנטל בצורה שווה בין כולם. חשוב להתייחס לזמן של כל חברי המשפחה כחשוב וכשווה.

10. עצור לנשימה - עצור באמצע היום, בשיא הפעילות וחשוב לרגע על אלו החשובים לך. היכן הם? מה הם עושים? מה אתה אוהב בהם? כעת שלח להם מסר קצר של געגוע.

11. עמוד על המשמר - כל הטיפים שנתנו, יהפכו להיות חסרי משמעות ברגע שתרפה מהם. הצלחה דורשת התמדה.



רות בידרמן היא מנכ"ל insights, חברה לייעוץ ופיתוח עסקי
http://www.insights.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב